yoga

2-yoga-lessen-oefeningen-homeYoga kun je op verschillende manieren beoefenen en met verschillende doelen. De hatha yoga die ik geef is gericht op de bewustwording van de blokkades in je lichaam zodat je die langzaam maar zeker op kunt lossen door de asana’s (houdingen) uit te voeren met de oefeningen die je daarop voorbereiden. Ik gebruik daarbij hulpmiddelen zoals het stripje, het bovenrug- en het onderrugrolletje. Een hoofdstandbankje is aanwezig zodat je dit ook kan gebruiken. Door je ademhaling bewust te gebruiken en te sturen gebruik je je ademhaling om spanning los te laten. In de les besteden we ook aandacht aan meditatie. Op de tekening hieronder zie je de verschillende mogelijkheden waarop je kunt zitten bij het mediteren. Bankjes en boogjes om op te zitten zijn beschikbaar.

mediteren op bankje

bovenrugrolletje

Veel klachten komen voort uit de wervelkolom. De bovenrug en onderrug zijn vaak stijf en slecht doorbloed doordat de wervels te lang in dezelfde stand staan (bijvoorbeeld achter de computer) en overbelast raken. Deze plekken zijn vaak niet te bereiken zonder hulpmiddelen en als de bewuste plekken stijf zijn voel je die ook niet meer. Als je op het stripje of het rolletje ligt, voel je waar de bewuste spieren kort en verkrampt zijn. Door te oefenen verleng en ontspan je de spieren waardoor je minder gauw last krijgt van je rug. Door gerichte oefeningen ga je ook kracht opbouwen in je armen en benen. Veel kracht wordt uit de rug, de schouders en de nek gehaald en niet uit de armen en de benen die daar voor bedoeld zijn. Het gaat heel lang goed maar op een gegeven moment krijg je klachten. Vooral in een stress situatie zullen klachten eerder naar boven komen omdat de pijngrens dan verlaagd is. Om dat voor te zijn en aan je klachten te werken is yoga een goede methode. Het is echter geen wondermiddel en om meer baat te hebben bij een uurtje les in de week is het goed elke dag een minuut of 10 aan yoga te besteden.

boeddha met yoga

Belangrijk bij het beoefenen van yoga is de ademhaling. Deze gebruik je o.a. om je spieren zacht te maken en je goed te voelen. Door te leren hoe je energie kunt richten via het gebruik van je ademhaling zullen je lichaam, je geest en je emoties met elkaar in evenwicht komen. Je zult stress beter kunnen hanteren. Door aan yoga te doen neem je zelf het heft in handen en ervaar je dat je zelf veel kunt doen voor je lichaam. Om aan yoga te doen hoef je niet lenig te zijn. Lenigheid kan een doel op zich worden en dat is niet de bedoeling van yoga. De lenigheid ontwikkelt zich gaandeweg .img468 link naar stukje over de bovenrugstrip door Gert van Leeuwen. u

Als je misselijk wordt, hoofdpijn of andere klachten hebt na yoga, kan dat verschillende oorzaken hebben. Yogahoudingen of asana’s stimuleren allerlei systemen in het lichaam, en brengen processen op gang zoals de afvoer van gifstoffen. Als deze afvalstoffen in het lichaam circuleren kun je daar tijdelijk last van hebben. Lichamelijke klachten kunnen ook een mentale oorzaak hebben. Het is niet abnormaal om emotioneel te worden tijdens of na de yoga (verdriet, vreugde, woede, geluk, etc. te voelen). Observeer het opkomen en voorbijgaan van je emoties en adem diep.

boedda

Door de ontspanning aan het einde van de yogales kunnen je spieren bijkomen van de inspanning en voel je je weer opgeladen.

http://www.criticalalignment.nl